Tips, boeken, posters en liedjes van Betty over tellen

 

Over tellen heb ik de volgende boeken gemaakt:

Tellen met Muis Jelle (uitverkocht)

Het abc van Tuk

Het grote cijferboek van Tuk

 

 

In Mijn eerste Van Dale en Mijn tweede Van Dale komen ook versjes en verhaaltjes over tellen en rekenen voor.

Mijn eerste Van Dale voorleeswoordenboek

Mijn tweede Van Dale voorleeswoordenboek

Mijn derde Van Dale samenleeswoordenboek 

 

 

Op drie cd's staan liedjes over tellen en/of rekenen:

Babygym

Billen Buikje Boelieboem

Circus Pindasaus

 

 

Op deze posters gaan over tellen en/of rekenen:

Tellen met Muis Jelle poster

Cijferposter 1-10

Cijferposter 11-20

Tafelposter met de tafels van 1 tot en met 12

 

 

LIEDJE OVER TELLEN TOT VIJF EN TIEN

Ik heb een liedje gemaakt over Muis Jelle bij Tellen met Muis Jelle: Tellen.

Het staat op de cd Billen Buikje Boelieboem.

 

 

 

De muziek is van Michiel Megens.

In de cd-verpakking zit ook een tekstboekje met de teksten van alle 23 liedjes die ik geschreven heb.

De cd is te koop in mijn Winkel.

De teksten zijn van mij en de muziek is van Michiel Megens.

In de cd-verpakking zit ook een tekstboekje met de teksten van alle 23 liedjes.

Informatie over de cd en de liedjes en tips staan in Billen Buikje Boelieboem.

Tips bij de liedjes krijg je van mij bij aankoop van de cd.

De bladmuziek (akkoorden, melodielijn met tekst) kun je bij mij kopen.

 

 

 

AFTELLIEDJE VAN TIEN TOT NUL

Ik heb een aftelliedje gemaakt over tien kleine hondjes: Tien kleine hondjes.

Dit liedje past ook goed bij een tel-project.

Het liedje staat op de cd Circus Pindasaus.

 

 

 

De muziek is van Michiel Megens.

In de cd-verpakking zit ook een tekstboekje met de teksten van alle 24 liedjes die erop staan.

De cd is bij mij te koop.

Informatie over de cd en de liedjes en tips staan in Circus Pindasaus.

Tips bij de liedjes krijg je van mij via de mail bij aankoop van de cd.

Een PDF met de bladmuziek (akkoorden en melodielijn met tekst) kun je in mijn webwinkel kopen.

 

 

 

TELLIEDJE VAN ÉÉN TOT TIEN

Ik heb een telliedje gemaakt voor als je speelt met je baby en de vingers en de teentjes telt: Tien vingers en tien teentjes.

Je kunt uiteraard ook je eigen vingers en tenen tellen.

Het liedje staat op de cd Babygym.

 

 

 

De muziek is van Michiel Megens.

In de cd-verpakking zit ook een tekstboekje met de teksten van alle 10 liedjes die erop staan en spelvoorbeelden.

De cd is bij mij te koop.

Informatie over de cd en de liedjes en tips staan in Babygym.

Een PDF met de bladmuziek (akkoorden en melodielijn met tekst) kun je in mijn webwinkel kopen.

 

 

 

BOEKEN OVER TELLEN

 

Voor peuters en de jongste kleuters: Tellen met Muis Jelle

 

 

Wil je leren tellen?

Leer dan tellen met Muis Jelle.

Een vrolijk prentenboek met een ritmische, af en toe rijmende tekst over tellen, spelen, speelgoed, vriendjes en samen delen.

Dit prentenboekje is alleen nog te leen in de bibliotheek.

 

HET IS HEEL KNAP ALS JE KUNT TELLEN

Tellen is eigenlijk veel moeilijker dan iedereen denkt.

Tellen leren kinderen meestal door telkens een voorwerp aan te wijzen en er een woord/een getal bij te noemen.

Als je twee laarzen ziet, dan zeg je niet: één laars en dan nog eens: één laars.

Terwijl dat is wat het kind ziet.

Bij het leren tellen wijs je twee laarzen aan en zeg je bij de eerste laars: één en bij het aanwijzen van de tweede laars: twee.

Knap hè, dat kinderen vanaf 2 jaar kunnen leren tellen!

 

Wees er dus trots op als je kind:

1. de woorden van de getallen in de goede volgorde zegt.

2. voorwerpen kan tellen.

Als je kind net leert tellen, doet hij dit waarschijnlijk de hele dag.

Veel oefenen helpt.

Dus wees geduldig.

 

WAAR GAAT HET BOEK OVER?

Op elke spread is Muis Jelle te zien, die zijn waterspeelgoed telt.

Daarna gaat hij met al zijn speelgoed (op en aan) naar buiten om met zijn vriendjes te spelen.

Hij deelt zijn speelgoed met zijn vier vriendjes Schaap, Konijn, Varken en Kip.

Met zijn vijven maken ze er een vrolijke en natte kliederboel van.

 

Op elke rechterpagina is groot het cijfer van de bladzijde te zien.

Op de schutbladen zijn allerlei voorwerpen te zien, die de kinderen kunnen tellen.

De tekst gaat over tellen van 1 tot en met 5.

Als je de schutbladen bekijkt, kun je tellen van 1 tot en met 10.

 

TIPS BIJ DE SCHUTBLADEN

Op de schutbladen zijn allerlei voorwerpen te zien, die de kinderen kunnen tellen.

Tel de voorwerpen die je op de schutbladen ziet.

 

Op de schutbladen voorin staan:

1 parasol

2 slippers

3 broeken

4 scheppen

5 badpakken

 

TIPS BIJ DE TITELPAGINA

Op de titelpagina zie je twee sokken hangen aan een waslijn.

Bekijk de tekening.

Benoem samen wat je ziet.

Stel vragen als:

Wat hangt daar?

Hoeveel sokken zie je?

Hoeveel sokken heb jij aan?

Hoeveel waslijnen zie je?

Hoeveel knijpers tel je?

 

TIPS BIJ DE BLADZIJDE OVER HET GETAL 1

Lees de tekst van beide bladzijden voor.

Bekijk samen de tekeningen.

Muis Jelle steekt 1 vinger in de lucht.

Doe Muis Jelle na.

Op de rechterpagina zie je 1 zwemband.

Opdrachtjes:

Zoek 1 bal en breng hem hierheen.

Zoek 1 pop.

Zoek 1 auto.

Zoek 1 beker.

Enzovoort.

 

Hoeveel neuzen heb jij?

Wijs eens aan?

 

TIPS BIJ DE BLADZIJDE OVER HET GETAL 2

Lees de tekst van beide bladzijden voor.

Bij: Eerst komt één steek je 1 vinger in de lucht.

Bij Na één komt twee steek je 2 vingers in de lucht.

Bij Twee groene laarzen. Eén, twee wijs je de laarzen aan.

Wijs de laarzen aan in de leesrichting.

Wijs dus eerst de linker laars aan, dan de rechter.

 

Bekijk samen de tekeningen.

Muis Jelle steekt 2 vingers in de lucht.

Doe Muis Jelle na.

 

Wijs de zwemband aan.

Wat heeft Muis Jelle ermee gedaan?

 

Op de rechterpagina zie je 2 laarzen.

Opdrachtjes:

Heb jij ook laarzen?

Ga ze maar pakken.

Welke kleur hebben de laarzen op het plaatje?

Welke kleur hebben jouw laarzen?

 

TIPS BIJ DE BLADZIJDE OVER HET GETAL 3

Lees de tekst van beide bladzijden voor.

Bij: Eerst komt één steek je 1 vinger in de lucht.

Bij Na één komt twee steek je 2 vingers in de lucht.

Bij Na twee komt drie steek je 3 vingers in de lucht.

 

Bij Ik heb drie emmers. Eén, twee, drie wijs je de emmers aan.

Wijs de emmers aan in de leesrichting.

Wijs dus eerst de bovenste aan.

Dan de linker en dan de rechter.

 

Bekijk samen de tekeningen.

Muis Jelle steekt 3 vingers in de lucht.

Doe Muis Jelle na.

 

Tel de zwemband en de laarzen.

Wat heeft Muis Jelle ermee gedaan?

 

Op de rechterpagina zie je 3 emmers.

Opdrachtjes:

Hebben wij ook emmers?

Ga ze maar pakken.

Welke kleur hebben de emmers op het plaatje?

Wie heeft er iets roods aan?

 

TIPS BIJ DE BLADZIJDE OVER HET GETAL 4

Lees de tekst van beide bladzijden voor.

Bij Eerst komt één steek je 1 vinger in de lucht.

Bij Na één komt twee steek je 2 vingers in de lucht.

Bij Na twee komt drie steek je 3 vingers in de lucht.

Bij Na drie komt vier steek je 4 vingers in de lucht.

 

Bij Vier gele bootjes. Eén, twee, drie, vier wijs je de bootjes aan.

Wijs de bootjes aan in de leesrichting.

Wijs dus eerst de bovenste twee aan.

Eerst de linker en dan de rechter.

Wijs dan de onderste twee aan.

Eerst de linker en dan de rechter.

 

Bekijk samen de tekeningen.

Muis Jelle steekt 4 vingers in de lucht.

Doe Muis Jelle na.

 

Wijs de zwemband en de laarzen en de emmers aan.

Wat heeft Muis Jelle ermee gedaan?

Kun je ze tellen?

 

Op de rechterpagina zie je 4 bootjes.

Opdrachtjes:

Heb jij ook een badbootje?

Ga die maar pakken.

Welke kleur hebben de bootjes op het plaatje?

Wat is er geel als je om je heen kijkt?

 

TIPS BIJ DE BLADZIJDE OVER DE BOOM

Lees de tekst voor.

 

Op de rechterpagina zie je een boom.

Op de grond staat een gieter.

In de boom zitten de vriendjes van Muis Jelle.

 

Wijs de vriendjes aan in de leesrichting.

Wijs dus eerst de bovenste twee aan.

Eerst Kip en dan Konijn.

Wijs dan de onderste twee aan.

Eerst Varken en dan Schaap.

Benoem ook de boom en de gieter.

 

Op de linkerpagina zie je Muis Jelle.

Hij heeft al zijn speelgoed op en aan.

Wijs de zwemband, de laarzen, de emmers en de bootjes aan.

Wat heeft Muis Jelle ermee gedaan?

Kun je alles tellen?

 

Wat houdt Kip vast?

 

De vriendjes verstoppen zich achter en in de boom.

Doe een verstopspel met knuffels.

Laat een stukje van de knuffel zichtbaar.

 

TIPS BIJ DE BLADZIJDE OVER HET GETAL 5

Lees de tekst van beide bladzijden voor.

Bij Eerst komt één steek je 1 vinger in de lucht.

Bij Na één komt twee steek je 2 vingers in de lucht.

Bij Na twee komt drie steek je 3 vingers in de lucht.

Bij Na drie komt vier steek je 4 vingers in de lucht.

Bij Na vier komt vijf steek je 5 vingers in de lucht.

 

Bekijk samen de tekeningen.

Konijn steekt 5 vingers in de lucht.

Doe Konijn na.

 

Wijs Muis Jelle en zijn 4 vriendjes aan.

Benoem ze.

 

IN DE GROEP

Maak een kring.

Stap er zelf uit.

Leg je handen op de schouders van een kind en zeg zijn naam.

Doe dit bij alle kinderen.

 

Maak nu een rij.

Een treintje.

Tel de kinderen.

De voorste gaat nu achteraan staan.

Tel ze opnieuw.

Doe dit net zo vaak totdat alle kinderen vooraan hebben gestaan.

 

Zet twee kinderen naast elkaar.

Noem de namen en zeg: ... en ... zijn vriendjes.

Laat steeds één kind ernaast gaan staan.

Noem alle namen: ... en ... en ... zijn vriendjes.

Doe dit net zolang totdat alle kinderen naast elkaar staan.

Je hebt nu alle namen heel vaak gezegd.

Dat vinden alle kinderen leuk.

 

TIPS BIJ DE BLADZIJDE OVER HET SPEELGOED

Lees de tekst van beide bladzijden voor.

Bij Hoeveel banden zie je? wijs je de zwemband aan.

Bij Hoeveel laarzen zijn er? wijs je de laarzen aan.

Bij Hoeveel emmers tel je? wijs je de emmers aan.

Bij Hoeveel bootjes zie je? wijs je de bootjes aan.

Je kind mag steeds het antwoord geven.

Doet hij dat niet, geef dan zelf het antwoord.

 

TIPS BIJ DE BLADZIJDE OVER HET SPELEN MET WATER

Lees de tekst van beide bladzijden voor.

 

Bekijk samen de tekeningen.

 

Tel alle vriendjes.

Tel alle voorwerpen die je ziet.

 

Als het mooi weer is, ga dan lekker buiten met water spelen.

 

TIPS BIJ DE SCHUTBLADEN

Op de schutbladen zijn allerlei voorwerpen te zien, die de kinderen kunnen tellen.

Tel de voorwerpen die je op de schutbladen ziet.

 

Op de schutbladen achterin staan:

6 truitjes

7 sokken

8 laarzen

9 gieters

10 bootjes

 

TIP: DOE DE TELVERSJES MET MUIS JELLE

Doe de telversjes die hieronder staan met het Muis Jelle vingerpopje.

 

 

Het popje is te koop in mijn Winkel.

Je kunt natuurlijk ook een ander vingerpopje gebruiken.

 

Zet Muis Jelle op je duim.

Steek het Muis Jelle vingerpopje als eerste op.

 

Hou je hand met de binnenkant naar je toe gekeerd.

Zeg dan het volgende versje op:

 

Kinderen kunnen op hun vingers meewijzen, meepraten en meetellen.

Het eerste versje gaat van 1 tot en met 5 en zijn bedoeld voor de jongste peuters.

Het hele versje is te gebruiken wanneer de kinderen tot 10 willen tellen.

                                       

Telversje van 1 tot en met 5 Met je vingers en met het Muis Jelle vingerpopje
Versje Gebaren
   
Ik kan tellen,

Duim opsteken met Muis Jelle vingerpopje erop

zegt Muis Jelle.  
Eerst komt één.  
Dat zie je meteen.  

Doe je mee?

 
Na één komt twee.  Wijsvinger erbij
Na twee komt drie. 

Middelvinger erbij

Ik zie ook drie.    
Een, twee, drie.  
Maar waar is vier?    
O, die is hier.  Ringvinger erbij
Na vier komt vijf.  Alle vingers van een hand opsteken
Houd je vingers stijf.   
Vijf, vier, drie, twee, één. Eén voor één de vingers weer laten verdwijnen
Waar is Muis Jelle nou heen?  
Zullen we roepen: Muis Jelle, blijf!  
Eén, twee, drie, vier, vijf! Eén voor één de vingers weer laten zien
Daar is hij weer, Muis Jelle.  Bij het getal 5 Muis Jelle opsteken
Zullen we nog een keertje tellen?  
© Betty Sluyzer  

         

Telversje van 6 tot en met 10  Met je vingers en met het Muis Jelle vingerpopje
Versje Gebaren
   
Vijf vingers aan één hand.  

Nu gaan we naar de andere kant.

 
Wat is de volgende in de rij?  
Na vijf komt zes. Eén vinger erbij.   Duim van de andere hand erbij
Na zes komt zeven.  
Met trillen en beven.  Wijsvinger van de andere hand trillend erbij
Na zeven komt acht.  
Die komt heel zacht.   Middelvinger van de andere hand langzaam opsteken
Na acht komt negen.  
Die kan niet bewegen.  Ringvinger van de andere hand moeizaam opsteken. Kreun erbij.
Na negen komt tien.  
Heb je het gezien?   Pink van de andere hand opsteken.
10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1.   Eén voor één de vingers weer laten verdwijnen
Waar is Muis Jelle nou heen?  
Wij willen Muis Jelle weer zien.  
1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10!      Eén voor één de vingers weer laten zien
Daar is hij weer, Muis Jelle. Bij het getal 10 Muis Jelle opsteken
Zullen we nog een keertje tellen?    
© Betty Sluyzer  

TIP: KLEUR DE KLEURPLAAT EN SPEEL MUIS JELLE PRIK                                      

De plaat hierboven kun je aanvragen bij mij.

 

stuur Betty een e-mail

 

Deze kan worden gekopieerd op stevig karton.

Kleur Muis Jelle en knip hem uit.

Knip de staart eraf en prik aan het uiteinde een prikbordpin erdoorheen.

Hang de muis aan de muur.

Nu kun je ‘Muis Jelle prik’ spelen (variant op ‘ezeltje prik’).

TIP: TEL DE LICHAAMSDELEN VAN MUIS JELLE

Van Tellen met Muis Jelle bestaat een leuke poster.

Bekijk samen de poster.

Beantwoord de vraag die op de poster staat.

Benoem alle lichaamsdelen van Muis Jelle.

Tel alle lichaamsdelen.

Benoem de lichaamsdelen van de kinderen.

Tel ze.

De poster is in mijn Winkel te koop.

 

 

Voor oudste peuters, kleuters en oudere kinderen

Letters, klanken en cijfers: Het abc van Tuk

 

 

 
Het abc van Tuk is een boek vol letters, klanken, rijmpjes, cijfers en plaatjes. Ik heb het 
geschreven omdat ik merkte dat er voor kinderen geen boek bestaat waarin ze zelf 
de letters en de bijbehorende klanken kunnen opzoeken. Achterin heb ik ook de 
cijfers 1 tot en met 20 opgenomen, omdat cijfers net als letters symbolen zijn 
die kinderen moeten leren lezen. 
 
Het abc van Tuk is een letter-weet-boek.
Het is een superleuk full colour letter- en cijferboek.
Voorin het boek staan tips voor de voorlezers.

Het abc van Tuk is een letterboek:
*met de letters van ons alfabet
*met de meest gebruikte dubbelklanken en lettercombinaties
*met op elke bladzijde het hele alfabet
*de letter van de bladzijde is gekleurd
*de letter van de bladzijde is daardoor gemakkelijk te vinden
*bij elke letter en dubbelklank een grappig versje
*in elk versje alle manieren waarop de letter verklankt kan worden
*bij elke letter drie plaatjes 
*naast elk plaatje het bijbehorende woord
*in elk woord komt de letter van de bladzijde voor

Het abc van Tuk is een cijferboek
*met op elke bladzijde de cijfers 1 tot en met 20
*met één cijfer op elke bladzijde
*met het getal in woorden onder het cijfer
*voor het getalsbegrip staan onder de cijfers het bijbehorende aantal voorwerpen afgebeeld

Het abc van Tuk is gemaakt voor iedereen:
*voor kleuters die geïnteresseerd zijn in letters en cijfers
*voor kinderen van groep 3 die net leren lezen
*voor oudere kinderen die zelf willen opzoeken hoe je een woord of een getal schrijft
* voor dove kinderen en kinderen met dyslexie en dyscalculie
*voor laaggeletterde volwassenen die wel plaatjes kunnen benoemen
*voor meer- en anderstalige mensen die willen weten welke klank bij welke letter hoort in het Nederlands 

In de kleutergroep
In veel kleutergroepen wordt al gebruik gemaakt van een lettermuur, een lettertafel of een letter van de week. 
In veel klassen hangen kaarten met de letters erop en daaronder de namen van de kinderen en de juffen en meesters, 
die met die letter beginnen. 
Met dit letter-weet-boek kunt u daar fijn op aansluiten.

Tips voor in de klas
Laat de plaatjes bij een letter zien. 
Benoem de plaatjes.
Zoek de letter van de bladzijde.
Juf/meester leest het versje voor. 
Rijm verder. 
Fantaseer verder. 
Bedenk met elkaar hoe de personages uit de versjes eruit zien. 
Verzin of de personages staan, liggen, zitten. 
Verzin of ze in een rijtje staan of achter elkaar. 
Hoe ze zich voelen. Hoe de personages heten. 
Ken je nog meer woorden die met die letter beginnen?
Met welke letter begint jouw naam?
Ga naar aanleiding van de versjes knutselen, kleien. 
De juf/meester tekent zelf iets op het bord. Klopt het met het versje?
Teken en schilder en klei letters. Maak letterkoekjes.
Schilder de plaatjes na.
Speel de versjes uit.
Maak met de kinderen een eigen abc-boek.
Als Betty bij u in de klas komt, maak dan als voorbereiding of als bedankje 
een abc-boek naar aanleiding van Betty's boeken.
 
   
 
De barracuda komt uit het verhaal Monstervissen. Dino is mijn kat.
 
 
Wat leren de kinderen ervan?
Door de versjes voor te lezen en er verder mee te spelen, kun je ervoor zorgen dat de kinderen:
*letters en cijfers herkennen
*letters, klanken en cijfers makkelijk onthouden
*letters aan plaatjes koppelen
*letters aan klanken en woorden koppelen
*woorden aan beelden en dingen koppelen
*cijfers aan klanken koppelen
*cijfers aan hoeveelheden koppelen
*cijfers aan klanken aan woorden aan hoeveelheden koppelen
*fantasie ontwikkelen
*het kijken, vergelijken en zoeken verbeteren
*samen plezier beleven aan taal 
*rijmen leren
*tellen en rekenen leren 
*overeenkomsten en verschillen tussen klanken herkennen
*lachen om de gekke voorvallen
*de woordenschat vergroten
*taalgevoel krijgen
*ritmegevoel krijgen
*fonemisch bewustzijn vergroten
*geletterd worden
*getalsbegrip krijgen
*letters en cijfers en woorden en zinnen leren lezen
 
Voor oudste peuters, kleuters en oudere kinderen:
Het grote cijferboek van Tuk
 
 

Wat is Het grote cijferboek van Tuk voor boek?

Het is een handige en leuke rekenatlas. 

Een cijfer-getal-reken-tel-opzoek-boek met cijfers, tekens, plaatjes, sommen,  antwoorden, woorden, zinnen en grappige telversjes en voorleesversjes.

Voor alle kinderen en grote mensen die willen leren tellen en rekenen en cijfers willen leren lezen en schrijven.

 

Voor wie is dit boek?

Voor alle kinderen en grote mensen die willen weten hoe de cijfers eruit zien, hoe je ze schrijft en voor welk getal een cijfer staat.

 

Taal en rekenen

Rekenen heeft veel met taal te maken.

Het hardop zeggen van de sommen gebeurt in woorden.

Sommige kinderen hebben veel aan de gedrukte cijfers.

Anderen leren sneller door de som hardop te zeggen.

Bij veel sommen staan cijfers én woorden.

 

De cijfers, de plaatjes en het getalsbegrip

In groep 2 leren kinderen tellen van 1 tot en met 20 en maken kinderen kennis met cijfers, getallen en begrippen als veel en weinig, meer en minder.

Veel kinderen leren sneller als ze cijfers en woorden aan plaatjes kunnen koppelen.

Bij veel cijfers staan plaatjes van het bijpassende aantal dingen, dieren of mensen.

 

De cijfers 0 tot en met 20

Op de linkerbladzijde van het cijferdeel staat eerst het cijfer.

Onderaan de linkerbladzijde staan verschillende vormen van dat cijfer.

Van links naar rechts zie je: het cijfer zoals je het leert schrijven in Nederland, het dovenhandgebaar voor het cijfer en het cijfer in brailletekens.

 

De handgebaren, op je vingers tellen

Op de linkerbladzijden staan steeds de handgebaren die doven en slechthorenden gebruiken voor de getallen 0 tot en met 20. 

Ze lijken voor een deel op de gebaren die horenden gebruiken.

 

De brailletekens

U kunt in het boek zien hoe het braillesysteem in elkaar zit.

Als u ronde stickers of viltjes van 9 mm doorsnede koopt en op de brailletekens plakt, of op een andere manier hoogteverschillen maakt tussen de witte en de gekleurde stippen, dan kan een slechtziend of blind kind de cijfers ook meelezen.

De witte stippen moeten hoger worden dan de gekleurde.

 

Dingen en dieren tellen

Tel de beesten en de spullen steeds

- van links naar rechts

- regel voor regel

- van boven naar beneden

 

Overal cijfers

Overal om ons zien we dagelijks cijfers.

In het boek staan 21 voorbeelden.

Waar zie je nog meer cijfers?

 

Cijferwoorden

Er zijn in het Nederlands veel woorden die beginnen met een getal.

In dit boek staan bij de getallen nul tot en met tien woorden, waar weer leuke plaatjes bij te maken waren.

 

Spuit elf

De cijferwoorden gaan tot en met tien.

Bij Spuit elf had ik een brandweerman bedacht.

Maar die paste niet meer in het boek.

Als iemand te laat een antwoord geeft op een vraag, terwijl de vraag allang beantwoord is, dan noem je hem spuit elf.

Hebben ze dat weleens tegen jou gezegd?

Weet je nog waarom dat was?

 

Twaalfuurtje

De cijferwoorden gaan tot en met tien.

Het twaalfuurtje paste er niet meer in.

Om hoe laat eet je een twaalfuurtje op?

Hoeveel boterhammen eet jij tussen de middag?

Hoe staat de grote wijzer van de klok als het twaalf uur is?

Hoe staat de kleine wijzer van de klok als het twaalf uur is?

 

Cijferplaatjes

Soms hebben kinderen moeite met het onthouden van het cijferbeeld.

In dit boek staan 10 plaatjes, waarin steeds een cijfer verstopt zit.

Erbij staat een rijmpje.

Het plaatje en het versje helpen bij het onthouden van de vorm van de cijfers.

 

Het telspel en het terugtelspel

Na de optelsommen staat een Tel-van-één-tot-tien-spel.

Na de aftreksommen vindt u  een Tel-van-tien-tot-één spel.

Het tellen van één tot tien en weer terug leer je gemakkelijker als je er rijmende handelingen bij doet.

Vroeger deden we een balspel met een tennisbal aan de hand van dit soort versjes.

Weet u nog? Eén, twee, kopje thee. 

Ik heb nieuwe bewegingen bedacht.

 

Optellen en aftrekken

Vanaf ongeveer 6 jaar leren kinderen echt rekenen, optellen en aftrekken.

Ze leren wat plus is.

Soms zeggen ze en of erbij.

Ze leren wat min is.

Soms zeggen ze eraf.

 

De plaatjes

Pauline Oud maakte weer alle illustraties en het omslag.

Een aantal plaatjes had ze al eerder gemaakt voor Het abc van Tuk, Het grote abc van Tuk en Het kleurenboek van Max en Kaatje.

Al deze boeken horen bij de Lees-weet-serie, die ik bedacht heb en die wij samen maken.

Het mannetje Tuk komt in alle lees-weet-boeken voor.

 

De tweelingsommen

Op verzoek van leerkrachten zitten in dit boek tweelingsommen.

In woorden klinkt het nogal ingewikkeld.

Tel een getal op met hetzelfde getal, met zichzelf en je hebt een tweelingsom.

In cijfers is het simpeler: 1 + 1 = 2. 

Ze staan in dit boek omdat ze geautomatiseerd moeten zijn bij kinderen aan het eind van groep 3.

 

De vriendjessommen

De vriendjessommen moeten net als de tweelingsommen geautomatiseerd zijn bij kinderen aan het eind van groep 3.

Kinderen moeten weten dat één en negen samen tien is.

En dat tien min één negen is.

Vriendjessommen zijn sommen, waarin 10 een rol speelt.

In cijfers: 1 + 9 = 10. 10 – 1 = 9.

In dit boek staat een versje waarin het verband tussen de getallen in beelden wordt verteld.

Eén hoort bij negen als een wolk bij de regen.

Je ziet naast deze zin een regenwolk.

Het versje en de plaatjes helpen bij het onthouden van de sommen.

 

Splitssommen en puntsommen en de antwoorden

In groep 3 leren de kinderen splitssommen maken.

Een voorbeeld: 5 = 3 + 2. Of 5 = 4 + 1.

Puntsommen zijn sommen als: … + 3 = 5. 

In Splitssommen staan rijtjes van alle mogelijke sommen tussen 0 en 20, met de antwoorden.

 

De versjes, het geheugen en de fantasie

Bij veel cijfers en sommen staan gekke voorleesversjes.

Met de versjes kun je de fantasie ontwikkelen.

En fantasie heb je natuurlijk nodig bij het lezen van letters én van cijfers.

Want je leest op papier letters/symbolen.

Maar in je hoofd zie je allerlei dingen gebeuren.

Wat gebeurt er in het versje?

Hoe ziet dat eruit?

Kan ik dat tekenen?

De kijker hoeft niet zelf te lezen.

Het mag natuurlijk wel.

 

De cijferzoekplaat

Achter in het boek staat een cijferzoekplaat.

Zoek op beide bladzijden de cijfers die bij elkaar horen.

 

Samen het geheugen trainen

Door de sommen hardop te zeggen, blijven ze beter in het geheugen hangen.

Ook de versjes helpen daarbij.

Taal-, reken- en geheugenvaardigheden en ook de problemen op dat gebied zijn deels erfelijk.

Samen een simpele vorm van memory met gezinsfoto’s spelen kan bij geheugenproblemen helpen.

 

Leuke vragen en opdrachten

Achterin het boek staan vragen en opdrachten bij de cijfers 0 tot en met 20, de versjes en de cijferwoorden.

Als u een kind hebt met een taal- en/of rekenprobleem, praat en speel dan veel met uw kind.

Gebruik bij het spelen en bijvoorbeeld het tafeldekken begrippen als weinig, veel, links en rechts, breed, smal, hoog, laag, schuin, recht, vol, leeg, midden, lang, kort enzovoort. 

 

Rekenproblemen en dyscalculie

Ik heb geprobeerd de cijfers en de sommen zo leuk en duidelijk mogelijk te laten zien.

Voordat ik aan het boek begon, heb ik artikelen en boeken over rekenonderwijs en rekenproblemen gelezen. 

Ik weet inmiddels dat als uw kind lijdt aan dyslexie of dyscalculie, de problemen alleen deels opgelost kunnen worden.

Mede daarom zou ik nooit thuis dingen oefenen die het kind niet goed kan en vervelend vindt.

Blijf thuis gezellig praten en spelen met uw kind.

Kijk samen tv bijvoorbeeld.

 

Het telspel en het terugtelspel

Na de optelsommen staat een Tel-van-één-tot-tien-spel.

Na de aftreksommen vindt u  een Tel-van-tien-tot-één spel.

Het tellen van één tot tien en weer terug leer je gemakkelijker als je er rijmende handelingen bij doet.

Vroeger deden we een balspel met een tennisbal aan de hand van dit soort versjes.

Weet u nog? Eén, twee, kopje thee. 

Ik heb nieuwe bewegingen bedacht.

Doe de handelingen die in het versje genoemd worden, nadat je het getal genoemd hebt en het zinnetje hardop hebt gezegd.

 

Samen het geheugen trainen

Als u het idee hebt, of gehoord hebt dat u het geheugen van uw kind moet verbeteren, bedenk dan eerst of u zelf een goed geheugen hebt.

Door de sommen hardop te zeggen, blijven ze beter in het geheugen hangen. Ook de versjes helpen daarbij.

Taal-, reken- en geheugenvaardigheden en ook de problemen op dat gebied zijn deels erfelijk.

Samen een simpele vorm van memory spelen kan bij geheugenproblemen helpen.

Dubbelprint wat foto’s van het kind, de gezinsleden, de familieleden en de huisdieren.

Begin met 4 foto’s, twee paar dezelfde foto’s.

Leg ze open op tafel.

Zoek dezelfde foto’s bij elkaar.

Makkelijk?

Leg meer foto’s neer.

Makkelijk?

Keer ze om, zodat je naar de achterkant kijkt.

Begin eerst weer met vier foto’s.

Deze oefening is gezellig en leuk en verbetert de werking van het geheugen.

En dat is belangrijk voor al het leren en dus ook voor het leren rekenen én schrijven.

 

Vriendjessommen en sommenvriendjes

Ik heb dit boek gemaakt om het leren rekenen gemakkelijker en leuker te maken.

Ik hoop dat kinderen in dit boek dingen snel op kunnen zoeken en door de versjes en de plaatjes de sommen beter kunnen onthouden en vooral meer lol krijgen in rekenen.

Ik was als kind al gek op rekenen. 

In het boek komen vriendjessommen voor.

Ik hoop dat er nu ook veel sommenvriendjes komen!

Heeft u nog vragen, tips en ervaringen, laat ze aan mij weten: info@bettysluyzer.nl.

 

POSTERS

 

     

 Deze poster is geschikt voor in groep 3, 4 en 5.

 

De Tafels Van Tuk  is bedacht en geschreven door Betty Sluyzer.

De illustraties in De Tafels Van Tuk zijn van Pauline Oud.

 

De Tafels Van Tuk is een poster waarmee je de tafels kunt leren.

Op De Tafels Van Tuk staan de tafels van 1 tot en met 12.

Hang De Tafels Van Tuk op een deur of aan de muur.

 

Onderaan de voorkant van de poster staan twee echte tafeldiploma’s!

De meeste plaatjes komen uit Het Grote Cijferboek Van Tuk.

 

 

 

Ken je alle tafels aan de voorkant van de poster of ken je ze allemaal?

Dan is het tafeldiploma met een echte handtekening van de schrijver en de tekenaar voor jou!!!

 

Op elke bladzijde van De Tafels van Tuk zie je bovenaan 1 x de dingen of dieren die bij de tafel horen.

Onderaan zie je ook veel dingen of dieren.

Welk ding of dier hoort er niet bij?

Hoeveel dingen of dieren zie je die wel bij de tafel horen?

Past dat aantal ergens in de tafel?

 

POSTERS

 

   

 

Deze twee A3-posters zijn leuk voor in groep 1,2 en 3.

En voor thuis natuurlijk.

 

 

© Betty Sluyzer