Kleren en verkleden

 

Over kleren, kleding en verkleden gaan de volgende boeken:

Tik, tik, wie ben ik?

Nieuwe kleertjes voor Boelie Beer

Mijn eerste Van Dale

Het kleurenboek van Max en Kaatje (met tips over kleren en kleuren)

 

LIEDJE OVER NIEUWE KLEREN

Ik heb een liedje gemaakt dat mooi past bij het thema kleren: Boelieboelieboem.

Het staat op de cd Billen Buikje Boelieboem.

En natuurlijk kan iedereen het liedje meezingen en meebewegen.

 

 

De muziek is van Michiel Megens.

In de cd-verpakking zit ook een tekstboekje met de teksten van alle 23 liedjes die ik geschreven heb.

De cd is te koop, onder andere bij mijn Boekwinkel.

 

Tik, tik, wie ben ik?
Een prentenboek uit de serie Avontuur voor peuter en kleuter van Zwijsen.

Dida en haar buurjongen verkleden zich en raden steeds van elkaar wie ze zijn.

 

 

Tips:

·    Naspelen.

·    Aankleden.

·    Kleren aanwijzen.

·    Benoemen.

·    Uitkleden.

·    Nadoen.

·    Verkleden.

·    Pop aankleden.

·    In het hoofdstuk Boeken voor peuters en kleuters kunt u de poster zien die bij dit boek gemaakt is. Kijk voor posters ook in het hoofdstuk Boekwinkel.

·    Tik, tik, wie ben ik? is opgenomen in Boekenpret voor kleuters. Bij het boek zijn allerlei tips voor verwerking gemaakt.

 

Nieuwe kleertjes voor Boelie Beer

 

 

Een Kimioprentenboek over nieuwe kleren en nieuwe schoenen.

 

Tips:

·    Alle kinderen vinden het leuk om aan de juf/meester en aan de klas/groep zijn/haar nieuwe kleren en schoenen te laten zien. Op de Lees- en Speelbrief die bij dit boek gemaakt is, staat een rijmpje dat u kunt gebruiken bij het showen van de nieuwe spulletjes. 

·    Op de Kimiowebsite staat een Lees- en Speelbrief met tips, versjes en liedjes die u gratis kunt downloaden: www.kimio.nl

·    Nadoen. De houding die Boelie op elk plaatje heeft, is gemakkelijk na te doen. In de Lees- en Speelbrief staat een versje waarin deze houdingen allemaal aan de orde komen.

·    Kiezen. Kledingstukken kiezen. Of schoenen. Of andere spullen. Wat is de mooiste jas? Wat is de mooiste beker?

·    Ordenen. Kledingstukken en/of schoenen ordenen van klein naar groot. Op kleur. 

·    In het hoofdstuk Boeken voor peuters en kleuters kunt u de poster zien die bij dit boek gemaakt is. Kijk voor posters ook in het hoofdstuk Boekwinkel.

·    In het blad Leeskraam, jaargang 2004, nummer 3, stond de volgende pagina met opdrachtjes bij het boek.

 

 

Cubiss heeft dit boek opgenomen als uitgangspunt bij een project over kleding: de boekenbroek.

Op hun website kunt u daar meer informatie over vinden: www.cubiss.nl

 

Mijn eerste Van Dale

 

 

Een voorleeswoordenboek voor kinderen vanaf 2 jaar met 750 trefwoorden, versjes en plaatjes.

 

TIPS:

·    Kijk in de themalijst achterin het boek bij kleren voor de trefwoorden en kopieer de bijbehorende versjes en plaatjes. Plak ze op een groot vel of maak pakketjes themakaarten. Op de voorkant zet u het plaatje, op de achterkant de tekst. Deze A-4tjes plastificeert u en bundelt u tot een themapakket.

 

·    Lees de rijmpjes voor. Laat de kinderen het laatste woord hardop invullen.

 

·    Veel versjes zijn interactief. Het is een raadsel of een doeversje. Voer de opdrachtjes uit.

 

·    Lees een versje voor. Laat de kinderen het bijbehorende plaatje aanwijzen.

 

·    Zie je de dingen waar het versje over gaat ook bij jou in de klas? Waar dan?

 

·    Welke kleren heb jij nu aan? Hoe heten die?

 

·    Op de website van Van Dale, www.vandale.nl en voorin Mijn eerste Van Dale zijn nog meer tips te vinden.

 

Het kleurenboek van Max en Kaatje

 

 

TIPS over kleren:

 

Het kleurenboek van Max en Kaatje begint met een verhaal over Max en Kaatje, die niet kunnen besluiten welke kleren ze aantrekken.

 

Vraag na het voorlezen van twee bladzijden over Max en Kaatje:

Gaan ze in deze kleren naar het feest? Ja of nee?

Waarom denk je dat?

Welke kleren hebben Max en Kaatje aan op elke bladzijde?

Waar zijn die kleren voor?

Heb jij ook zulke kleren?

Welke kleren zie je nog meer?

Zou jij deze kleren willen hebben?

Zijn die kleren duur of goedkoop?

Wat voor kleren heb jij nu aan?

Benoem al je kledingstukken.

Hoe heten de onderdelen van je kleren?

Benoem de kraag, de mouwen, de zoom, de rits, de knoopsgaten, de knopen, het klittenband enz.

Waar zijn je kleren van gemaakt?

Benoem de materialen: katoen, wol, polyamide, enz.

Staan ze genoemd op het etiket?

Waar komen je kleren vandaan?

Waar zijn je kleren gemaakt?

 

Middenin het boek staan Max, Kaatje en het hondje Tippi los afgebeeld.

Voor alle drie heeft Pauline Oud kleren getekend.

 

Kopieer de aankleedpoppen en de kleren op stevig karton.

Knip de kartonnen poppen en kleren uit.

Kleur en versier de poppen met kleurpotlood, verf, stift, stickers of papier.

Kleed ze aan door de strookjes om de poppen heen te klemmen.

Maak zelf nog meer kleren voor Max, Kaatje en Tippi.

 

 

TIPS over kleuren:

 

1. Pak de verfdoos. Meng zelf kleuren.

2. Heb je een nieuwe kleur gemaakt? Verzin er een naam voor.

3. Ken je nog meer en andere namen voor kleuren?

4. Welke dingen om je heen zijn nog meer rood, paars, roze?

5. Welke kleuren zie je allemaal op de platen in het verhaal?

6. Ontwikkel je fantasie. Zie je voor je wat er in het versje gebeurt? Maak er eens een (verf)tekening van.

7. Wat is de kleur van jouw ogen?

8. Wat is de kleur van het haar van degene die naast jou zit?

9. Welke kleuren hebben de kleren die jij nu aanhebt?

10. Wat is je lievelingskleur?

11. Bovenaan elke bladzijde staat een kleurenbalk.

12. Ken je de namen van de kleuren van de kleurenbalk?

13. Kun je er zelf namen voor verzinnen?

14. Ken je dingen die dezelfde kleur hebben?

15. Prins Max en Prinses Kaatje gaat over kleren en verkleden en treuzelen.

16. Welke kleuren zie je op één bladzijde uit het verhaal?

17. Wat voor dingen zie je allemaal in en op de kasten in het verhaal?

18. Wat voor dingen zijn er in de balk op de rechterbladzijde van het verhaal getekend?

19. Lees onderstaande versjes over kleuren voor en praat erover door.

 

Versje 1

Soms zijn kleuren hard.

Soms zijn kleuren zacht.

Dat heb ik niet bedacht.

Dat is echt waar.

Geloof me maar.

Wat zou ik er mee bedoelen?

Kun je kleuren voelen?

 

Versje 2 

Kleuren hebben namen.

Kleuren kun je zien.

In dit boek van Max en Kaatje

staan er meer dan tien.

Eigenlijk zelfs meer dan elf.

Je ziet ze vast vanzelf.

 

Over het mengen van kleuren:

In het boek staan onder de kleur roze de kleuren wit en rood.

Natuurlijk is roze een mengsel van rood en wit. Maar om echt knalroze te krijgen,

moet je soms nog geel of een andere kleur erbij mengen.

Kleurenmengsels maken is eigenlijk heel moeilijk.

Zo staan er onder bruin drie gelijke vlakken geel en rood en blauw.

In het echt krijg je geen mooie kleur bruin door drie gelijke delen geel, rood en blauw te mengen.

 

Doel van Het kleurenboek van Max en Kaatje

 

Mijn bedoeling met het boek is dat kinderen:

* namen van kleuren leren kennen

* kleuren leren herkennen

* kleuren leren benoemen

* kleuren leren vergelijken

* kleurverschillen leren benoemen

* zelf kleuren kunnen mengen

* zelf nieuwe kleuren kunnen ontwerpen

* nieuwe namen voor kleuren kunnen verzinnen

* de betekenis van kleuren leren kennen

* de symboolwaarde van kleuren leren kennen

* de functie van kleuren leren kennen

 

De kleurennamen die hieronder staan, komen niet in het boek voor, maar zouden ook toegevoegd kunnen worden aan de woordenschat van kinderen:

 

zwart: panterzwart, steenkoolzwart, diepzwart,  pikzwart, roetzwart

wit: gebroken wit, parelwit, eierschalenwit, crêmewit, pepermuntwit, papierwit, melkwit 

geel: felgeel, knalgeel, vanille, goudgeel, groengeel, mosterdgeel,  honinggeel, maïsgeel, citroengeel 

oranje: perzikkleurig, oranjerood 

rood: kersenrood, wijnrood, lichtrood, donkerrood, aubergine, purper 

groen: knalgroen, flessengroen,  mosgroen, olijfgroen, lentegroen, limoengroen, bosgroen, zeegroen 

bruin: knalbruin beige lichtbruin donkerbruin zandbruin goudbruin nogabruin hazelnootbruin koperkleurig aardebruin kastanjebruin 

grijs: loodgrijs, blauwgrijs, muisgrijs 

blauw: zeeblauw, waterblauw, spijkerbroekenblauw, lavendelblauw, staalblauw, ijsblauw, pruimenblauw

paars: purper, bramenpaars.

 

Pauline Oud en ik hebben gekozen voor kleuren die kinderen moeten kennen aan het eind van groep 2.

Voor de kleurschakeringen hebben we gekozen voor namen die ze kennen of volgens ons zouden moeten leren kennen.

 

·    In het hoofdstuk Boeken voor peuters en kleuters en in het hoofdstuk Boeken vanaf 6 kunt u de poster en de boekenlegger zien die bij dit boek gemaakt is. Kijk voor posters ook in het hoofdstuk Boekwinkel.